2022-07-23

Lördag Hästveda, Söndag Vinslöv

Under lördag 23/7 kommer följande områden att flyttas över till ny portal: Hästveda
 
Migrering fortsätter under lördagen i Hästveda.
 
Under söndag 24/7 kommer följande områden att flyttas över till ny portal: Delar av Norra, Centrala Vinslöv
 
Migrering fortsätter under söndagen i Vinslöv.
 
Parallellt med dagens stora områden pågår även migrering i mindre noder på flera platser över kommunen. Dessa noder är placerade i flerfamiljshus, BRF.
 
Vår uppmaning är fortsatt att starta om din utrustning och om bredbandstjänster inte kommer igång efter omstart, göra en felanmälan till din tjänsteleverantör. Fortsätt att ha kontakt med din tjänsteleverantör, det är dom som eskalerar vidare till Telia och deras tekniker som är på plats.
 
 
Vi använder facebook som en kanal att informera om pågående migrering men i dagsläget har vi tyvärr inte möjlighet att besvara frågor via facebook.

2022-07-22

Sösdala, Hästveda och Tyringe

Sösdala, Hästveda, Tormestorp och Tyringe

Idag, fredag 22/7, fortsätter migreringsarbetet i resterande noder i Sösdala, Hästveda, Tormestorp och Tyringe.

Kunder som trots omstart och felanmälan till tjänsteleverantör ändå varit utan bredbandstjänster en längre tid ombeds kontakta oss via fiber.info@hassleholm.se

Parallellt med dagens stora områden pågår även migrering i mindre noder på flera platser över kommunen. Vi kan dessvärre inte publicera enskilda adresser eller fastighetsägare.

2022-07-21

Sösdala, Hästveda, Tyringe,

Sösdala, Hästveda, Tyringe,
Under torsdag 21/7 kommer följande områden att flyttas över till ny portal:
Sösdala, Hästveda, Tyringe,
Migrering väntas innebära ett mindre avbrott på cirka 1,5 h.
Kunder som inte får igång sin bredbandstjänst efter avbrott:
Vänligen avvakta till efter kl 17.00, starta om din utrustning.
Om problem kvarstår efter omstart gör du en felanmälan till din tjänsteleverantör.
Om du redan har en befintlig bredbandstjänst så ska den flyttas över med automatik. Du ska inte välja din tjänst igen.
Kunder som inte får igång sin tv-tjänst efter avbrott:
Connect-tv finns inte i den nya portalen istället kan du via zmarket.se välja en annan leverantör för tv-tjänster.
Du kan också kontakta Bredbandsrådgivare via 010-130 79 79 för mer information kring val av tv-leverantör.
Det är den nya tjänsteleverantören som kan informera om du behöver en ny hårdvara/tv-box eller om utrustning från Connect-tv kan användas.
Frågor kring kostnader och avgifter för Connect-tv hänvisas till Connect-tv.
Vi beklagar det besvär som omläggningen innebär idag men välkomnar det utökade utbudet som erbjuds efter migreringen.
Tack för ert tålamod.

2022-07-20

Sösdala, Tormestorp, Tyringe, Ignaberga och Hörja

Sösdala, Tormestorp, Tyringe, Ignaberga och Hörja

Under onsdag 20/7 kommer följande områden att flyttas över till ny portal:

Sösdala, Tormestorp, Tyringe, Ignaberga och Hörja

Migrering väntas innebära ett mindre avbrott på cirka 1,5 h.

Kunder som inte får igång sin bredbandstjänst efter avbrott:

Vänligen avvakta till efter kl 17.00, starta om din utrustning.

Om problem kvarstår efter omstart gör du en felanmälan till din tjänsteleverantör.

Om du redan har en befintlig bredbandstjänst så ska den flyttas över med automatik. Du ska inte välja din tjänst igen.

Kunder som inte får igång sin tv-tjänst efter avbrott:

Connect-tv finns inte i den nya portalen istället kan du via zmarket.se välja en annan leverantör för tv-tjänster.

Du kan också kontakta Bredbandsrådgivare via 010-130 79 79 för mer information kring val av tv-leverantör.

Det är den nya tjänsteleverantören som kan informera om du behöver en ny hårdvara/tv-box eller om utrustning från Connect-tv kan användas.

Frågor kring kostnader och avgifter för Connect-tv hänvisas till Connect-tv.

Vi beklagar det besvär som omläggningen innebär idag men välkomnar det utökade utbudet som erbjuds efter migreringen.

Tack för ert tålamod.

2022-07-19

Häglinge, Tormestorp, Sandby, Vankiva

Häglinge, Tormestorp, Sandby, Vankiva

 

Under tisdag 19/7 kommer följande områden att flyttas över till ny portal:

Häglinge, Tormestorp, Sandby, Vankiva

Migrering väntas innebära ett mindre avbrott på cirka 1,5 h.

 

Kunder som inte får igång sin bredbandstjänst efter avbrott:

Vänligen avvakta till efter kl 17.00, starta om din utrustning.

Om problem kvarstår efter omstart gör du en felanmälan till din tjänsteleverantör.

Om du redan har en befintlig bredbandstjänst så ska den flyttas över med automatik. Du ska inte välja din tjänst igen.

 

Kunder som inte får igång sin tv-tjänst efter avbrott:

Connect-tv finns inte i den nya portalen istället kan du via zmarket.se välja en annan leverantör för tv-tjänster.

Du kan också kontakta Bredbandsrådgivare via 010-130 79 79 för mer information kring val av tv-leverantör.

Det är den nya tjänsteleverantören som kan informera om du behöver en ny hårdvara/tv-box eller om utrustning från Connect-tv kan användas.

Frågor kring kostnader och avgifter för Connect-tv hänvisas till Connect-tv.

 

Vi beklagar det besvär som omläggningen innebär idag men välkomnar det utökade utbudet som erbjuds efter migreringen.

Tack för ert tålamod.

2022-07-18

Häglinge, Tormestorp, Sandby, Vankiva och centrala Hässleholm

Häglinge, Tormestorp, Sandby, Vankiva, Bjärnum, Stoby och centrala Hässleholm

 

Under måndag 18/7 kommer följande områden att flyttas över till ny portal:

Häglinge, Tormestorp, Sandby, Vankiva, Bjärnum, Stoby och centrala Hässleholm (Kristinehem-Ljungdala, Stattena och Väster)

Migrering väntas innebära ett mindre avbrott på cirka 1,5 h.

 

Kunder som inte får igång sin bredbandstjänst efter avbrott:

Vänligen avvakta till efter kl 17.00, starta om din utrustning.

Om problem kvarstår efter omstart gör du en felanmälan till din tjänsteleverantör.

Om du redan har en befintlig bredbandstjänst så ska den flyttas över med automatik. Du ska inte välja din tjänst igen.

 

Kunder som inte får igång sin tv-tjänst efter avbrott:

Connect-tv finns inte i den nya portalen istället kan du via zmarket.se välja en annan leverantör för tv-tjänster.

Du kan också kontakta Bredbandsrådgivare via 010-130 79 79 för mer information kring val av tv-leverantör.

Det är den nya tjänsteleverantören som kan informera om du behöver en ny hårdvara/tv-box eller om utrustning från Connect-tv kan användas.

Frågor kring kostnader och avgifter för Connect-tv hänvisas till Connect-tv.

 

Vi beklagar det besvär som omläggningen innebär idag men välkomnar det utökade utbudet som erbjuds efter migreringen.

Tack för ert tålamod.

2022-07-15

Mala och Emmaljunga

Vi har fått möjlighet att redan nu flytta över några av våra kunder till den nya plattformen.

Idag kommer kunder i Mala och Emmaljunga att flyttas.

Om din bredbandstjänst slutar fungera, vänligen avvakta cirka 1,5 timme.

Starta därefter om din utrustning.

Om problemen kvarstår ber vi dig kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan.

Vi beklagar det besvär omläggningen innebär idag men välkomnar det utökade utbudet som erbjuds efter migreringen.

Tack för ert tålamod.

2022-07-14

*Åtgärdat* [Driftsavbrott] Tormestorp

Just nu har vi en drifstörning som påverkar kunder i Tormestorp. Felsökning pågår.

 

Uppdatering: Felet är åtgärdat

2022-07-14

*Åtgärdat* [Driftsavbrott] - Centrum

Just nu pågår ett driftsavbrott som drabbar kunder i centrala Hässleholm. Tekniker felsöker.

Följande adresser är påverkade:

Vattugatan

Östra Hagagatan

Kaptensgatan

Kyrkbacken

Södra Sandgatan

Frykholmsgatan

Godtemplaregatan

Järnvägsgatan

Första Avenyen

Drottninggatan

Norra Stationsgatan

Majorsgatan

 

Uppdatering: Felet är åtgärdat

2022-07-11

Byte av kommunikationsoperatör

      

Till våra kunder 2022-07-11

Tekniskt arbete mellan 18-31 juli 2022 – Öppet nät via Zitius, en del av Telia

Vi kommer att byta kommunikationsoperatör till Zitius som är en del av Telia. På grund av yttre omständigheter behöver vi tidigarelägga övergången.

Under perioden18-31 juli kommer det att ske tekniskt arbete i vårt nät. Detta medför ett kortare avbrott på dina bredbandstjänster under den dagen som tekniker arbetar i ditt område. När arbetet är klart kommer din adress att synas i tjänsteportalen www.zmarket.se och du är då inkopplad till det öppna nätet via Zitius/Telia.


Hur påverkar det mig som boende i samband med övergången?
Vid övergången kommer det att ske ett kortare avbrott på dina bredbandstjänster. Avbrottet är ca 1,5 timme och kommer att ske dagtid mellan kl. 08.00-17.00. Om dina tjänster inte kommer igång efter övergången ber vi dig att efter kl 17.00 starta om all din utrustning. Kommer dina tjänster inte igång efter omstart ber vi dig kontakta din tjänsteleverantör för vidare support.

Tjänsteleverantören Connect-tv
I samband med övergången till Zitius/Telia, kommer Connect-tv inte att finnas kvar som tjänsteleverantör. Detta innebär att tjänsten per automatik kommer att avslutas samma dag som övergången sker. I den nya portalen finns ett brett utbud av olika digital-tv leverantörer som tex Allente, Sappa, Telia eller Tele2. På www.zmarket.se kan du läsa mer om deras erbjudande och du har möjlighet att kontakta dom direkt.


Hur köper jag nya tjänster?

När din adress syns i den nya tjänsteportalen Z market kan du köpa nya tjänster. Koppla in en nätverkskabel i din tjänstefördelare och surfa in på www.zmarket.se och välj bland ett brett utbud av tjänster och leverantörer.

Vill du ha kvar det utbud och tjänster, förutom Connect-tv, som du redan har behöver du inte göra någonting. Vill du ändra eller lägga till tjänster så har du möjligheten att fritt välja i det öppna nätet.

Har du frågor om dina befintliga tjänster eller behöver support att komma igång med dina tjänster kontaktar du din tjänsteleverantör.

Vänliga hälsningar


Hässleholms Fibernät AB