Kundservice

Om du fått problem och vill felanmäla detta så tar du alltid kontakt med din tjänsteleverantör. 

Vid fel på passiv infrastruktur kontaktar kommunikationsoperatören Hässleholms fibernät.  Vi har bevakning på våra system 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, året runt. Det innebär att vi automatiskt får larm om något allvarligt händer och då åker vi ut även efter kontorstid. Detta sköts automatiskt och du som kund skall normalt inte behöva felanmäla eller ens märka om något sådant händer mitt i natten.

Tekniska frågor om vårt fibernät kan ställas via vårt supportformulär .

För allmänna frågor om fiberutbyggnaden i Hässleholm kontakta oss på fiber.info@hassleholm.se.

 

Beskrivning av hur fibernätet är organiserat:

undefined

 

Vår Kommunikationsleverantör

ViaEuropa är en neutral kommunikationsoperatör som inte är knuten till någon specifik leverantör. Företaget bildades 1999 som en av världens första neutrala operatörer av öppna stadsnät. De ser till att det lokala nätet fungerar och tillhandahåller en praktisk webbsida för beställning och administration. ViaEuropa säljer inga egna tjänster direkt till slutkund utan tillhandahåller själva marknadsplatsen.

 undefined

Här i portalen kan du själv logga in för att:

 

Kontakt till våra tjänsteleverantörer

AllTele: 0910-79 80 00 (kundservice@alltele.se)

Bahnhof: 08-555 771 50 (kundservice@bahnhof.se)

Bredband2: 0770-81 10 00 (helpdesk@bredband2.com)

Bredbandsson: 0418 - 486 200 (support@bredbandsson.se)

T3:   0770-350 330 (kundservice@t3.se)

Universal Telecom: 0771-850 000 (info@universal.se) 

IP System i Hässleholm AB: 0451-10101 (support@ipsystem.se)    

Connect TV: 040-6150000 (www.connecttv.se)   

Net at Once: 0771-404 400 (kundtjanst@netatonce.se)

 

Tjänsteleverantören har hand om:

 

Kommunens entreprenörer

Våra lokala gräv och fiber entreprenörer är Telarco och TA Mark

undefined undefined

 

 

Tidsbokning och projekteringsbesök

FNC Kundtjänst kontaktar först och främst alla kunder telefonledes med en angiven tidsbokning för ett Projekteringsbesök. Om de inte lyckas nå er via telefon kommer kunden att erhålla ett brev alternativt ett mail.

 

undefined

 

 

Vanliga frågor   

Vad är fiber?

Fiber – eller fiberoptik – består av överföring av ljus via optiska fibrer. Det är den snabbaste metoden för informationsöverföring som finns idag, mycket snabbare än en t ex adsl-anslutning.

Vad är fördelen med fiber?

En av fördelarna är den höga kapaciteten. Alla i familjen kan använda datorer, surfplattor, telefoner och tv-apparater samtidigt utan att farten går ner eller att bilden hackar. Med fiber är ditt hem också väl förberett för framtidens digitala tjänster, som kommer kräva ännu mer bandbredd. Ditt hus får en avancerad kommunikationslösning som ger dig nya former av både nytta och nöje samtidigt som det kan öka värdet på ditt hus. 

De som hävdar att fiber bara är en "fluga" har de rätt?

Mobilt bredband kommer att fortsätta utvecklas och vara ett bra komplement när man är på rörlig fot. Men utan fasta anslutningar kommer inte kapaciteten att räcka till för det stadigt ökande bandbreddsbehovet. Med fiber har du en stabil och kraftfull ”egen lina”. Den påverkas inte av andra användare, väder, vind eller grannar håller under lång tid framöver.

Kommer ni erbjuda fiber till min fastighet?

Ja, alla hushåll i Hässleholms kommun kommer få möjligheten att ansluta sig till Hässleholms fibernät.

När kommer det fiber till min ort?

Om du klickar på status, högst upp på websidan, kan du se hela tidsplanen för fiberutbyggnaden. Där kan du även se aktuell status på var vi befinner oss just nu. 

Vem äger Fibernätet och varför ska jag välja kommunal fiber?

Det gör Hässleholms kommun. Det vill säga nätet ägs faktiskt av varenda kommuninvånare och alla vinster som vi genererar går direkt tillbaka till kommunen och dess invånare.

Vad kostar det att köpa fiber från er?

Du betalar en engångsavgift på 19.000 kr för att få fibern indragen till ditt hem (tillkommer kostnad på 995kr för kundnoden). Priset är samma i hela kommunen (gäller anslutning till en- och tvåfamiljsfastighet). När du har fibern installerad tillkommer endast kostnader för de eventuella tjänster som du köper från valfri tjänsteleverantör.

Kan jag ansluta mig i efterhand?

Ja, det går bra att ansluta sig i efterhand. Men då blir kostnaden för fiberanslutningen 24 000 kr istället för 19 000 kr.

Våra lokala banker kan erbjuda dig ett fiberlån!

 

undefined   

  

Kontakta din lokala bank så berättar de mer om hur de kan hjälpa dig med finansieringsalternativ till fiberinstallationen.

 

Om jag bor i lägenhet och vill ha en fiberanslutning, hur gör jag då?

Då kontaktar du din bostadsrättsförening eller din hyresvärd och ber dem ta kontakt med oss för att göra en offertförfrågan.

Levererar Hässleholms kommun själv tjänster i Fibernätet?

Nej, kommunen är endast ägare av den passiva infrastrukturen. Kommunikationsoperatören ViaEuropa ansvarar för den tekniska plattformen och tjänsteleverantörsleveransen till kunderna. Idag kan de erbjuda tjänster från följande tjänsteleverantörer: AllTele, Bredbandsson, Bredband2, Bahnhof, ConnectTv, T3, Universal Telecom och IP System. 
Vi uppdaterar portalen löpande med senaste information och erbjudanden. 

Hur bra är era leverantörer?

I de oberoende undersökningar som görs så får våra leverantörer höga betyg, när det gäller kvalitet och överföringshastighet.
Fördelen med ett öppet stadsnät är dessutom att du aldrig binder dig till en enda leverantör, utan du kan fritt välja den du trivs bäst med. 
En nyligen gjord undersökning visar också tydligt också att kostnaden för bredband är lägre i öppet stadsnät med sund konkurrens än i ett stängt nät.

Vad är en kundnod?

Kundnoden är din fibermottagare, en dosa som monteras inne i ditt hushåll. Det är dit fiberkablarna dras. Via kundnoden kopplar du sedan in tv, internet och telefoni.

Om jag vill koppla in ett trådlöst internetnätverk via min fiberanslutning, hur gör jag då?

Många vill kunna surfa trådlöst via ett wi-fi i hemmet. För att göra det via din fiberanslutning behöver du koppla en router till kundnoden. En router kan du antingen köpa separat hos en teknikåterförsäljare, eller kollar du med den tjänsteleverantör du väljer vad de har för erbjudanden. I vissa erbjudanden ingår en router och i andra kan du få köpa till den. 

Vem skall jag kontakta vid ett fel?

Du kontaktar alltid din leverantör av den felaktiga tjänsten. De gör en felsökning och kontaktar oss om det behövs, t.ex. för att få vår hjälp med att åka ut och felsöka på plats.

Jag vill flytta min CPE / Kundnod, hur gör jag?

Kontakta oss! - Enda nackdelen med fiber är att den är ömtålig. Låt oss göra flytten!
Du kontaktar oss på fiber.info@hassleholm.se eller ring 0451-267000 och fråga efter fiberorganisationen. Vi vill gärna veta ditt namn telefonnummer, adress samt hur bråttom det är.